Bij reorganisaties ligt de focus vaak op het aanpassen van o.a. structuren, taken, verantwoordelijkheden, kennis en vaardigheden. De werkprocessen zijn daarbij veelal een ondergeschoven kindje. Dat is gek, want aanpassingen op de eerder genoemde gebieden maken dat ook de werkprocessen zullen veranderen.

Wat is een werkproces?

Een werkproces is een logisch samenhangend geheel van stappen, transacties of procedures waarmee een taak wordt uitgevoerd. Uit de werkprocessen blijkt dus wat medewerkers van elkaar nodig hebben om het gewenste resultaat te bereiken. Op papier kan bijvoorbeeld een  nieuwe structuur er logisch uitzien. Maar bij het doorlopen van het werkproces kan blijken dat de afhankelijkheid tussen afdelingen of medewerkers groter of kleiner is dan blijkt uit het harkje. Óf dat bevoegdheden op het gebied van financiën of management toch niet duidelijk zijn.

Wat dus zo vanzelfsprekend lijkt op papier, blijkt in de praktische uitvoering wellicht helemaal niet. Dit heeft gevolgen voor de slagvaardigheid en het werkplezier van de medewerkers.

Toetsing

Het is daarom belangrijk om bij organisatieveranderingen ook nadrukkelijk de werkprocessen onder de loep te nemen. Dat kan heel eenvoudig door in tijden van verandering een werkproces  gezamenlijk te analyseren. Samen met de bestuurder, medezeggenschap, betrokken managers en medewerkers wordt stilgestaan bij vragen als:
  • wie zijn er nodig om een resultaat te bereiken?
  • wie doet dan wat, hoe en wanneer?
  • wat hebben wij van elkaar nodig?
Zo’n toetsing maakt kansen, risico’s en witte vlekken zichtbaar. Op basis daarvan kan worden beoordeeld of de voorgestelde veranderingen ook zullen uitpakken als gewenst. Én wat nodig om verwachtingen dan wel waar te maken. Bovendien draagt dit gesprek over elkaars veranderende praktijk bij aan het versterken van de betrokkenheid bij organisatieveranderingen.

Meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deel deze pagina